Географія, 30 березня 6, 9 класи

Географія, 30 березня 6, 9 класи

6 клас

Скадові біосфери, особливості їх поширення на земній кулі

Прийом «Бліцопитування»
 Чим відрізняється жива природа від неживої?
 Які відомі вам рослини ви можете назвати?
 Які умови потрібні для розвитку рослинного світу?
 Яких відомих вам тварин ви можете назвати?
 Які умови потрібні для життя тварин?
Як змінюється рослинний і тваринний світ під впливом людини?

Прийом «Дивуй!»
Жива природа нашої планети — це унікальна лабораторія, у якій кожен її об’єкт має своє призначення. Є в цій лабораторії і свій годинник. Наприклад, соняшник, повертаючись «обличчям» до сонця, відстежує рух світила небосхилом. А багато квіткових рослин відкриваються і закриваються у чітко визначений час. Листок кожної рослини — це міні-біоенергостанція, яка у процесі фотосинтезу перетворює енергію Сонця на поживні речовини, виділяючи при цьому кисень. Наприклад, одне листяне дерево бук виробляє за годину 1,7 кг кисню. Денна «продукція» такого «кисневого заводу» може задовольнити потреби 64-х осіб! Ви вже знаєте про те, що живі організми беруть активно участь у вивітрюванні гірських порід, формуванні нових форм рельєфу, утворенні водойм (наприклад, унаслідок будування загат бобрами), створенні гірських порід (кам’яного вугілля, крейди тощо), зміні кліматичних характеристик місцевості, регулюванні мінерально-сольового складу води Світового океану. Загальна маса живих організмів Землі становить не більш ніж 0,01 % маси літосфери, але їх діяльність і роль у природі Землі винятково велика, оскільки вони здійснюють у ній не менші зміни, ніж діяльність річок, вітру, льодовиків та інших екзогенних факторів. Про діяльність і роль живих організмів, закономірності їхнього поширення на Землі та зв’язок «живої» оболонки з іншими оболонками Землі ви дізнаєтеся сьогодні на уроці
 ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
 1. Формування поняття «біосфера» Біосфера — ( від грецького біос- «життя» та сфера «куля») - оболонка існування живої матерії , яка охоплює нижню частину атмосфери, гідросферу та верхню частину літосфери. Основоположником учення про біосферу був перший президент Української академії наук Володимир Іванович Вернадський.
 2. Як виникло життя на Землі Це питання не менш загадкове, ніж походження самої Землі. Нині існує декілька теорій виникнення життя:
- теорія божественна;
- теорія космічна;
- теорія еволюційна.
Висновок . Протягом геологічної історії розвиток організмів відбувався нерівномірно: одні види збереглися без істотних змін з давніх геологічних епох до нашого часу, розвиток інших закінчився вимиранням, треті еволюціонували до складних форм життя.
3. Складові біосфери. За визначенням В. Вернадського, до складу біосфери входять (рослини, тварини, мікроорганізми та гриби) і та частина речовини планети, що перебуває в безупинному обміні з цими організмами.
4. Межі біосфери Межі біосфери визначаються поширенням живих організмів. Верхня межа біосфери пролягає на висоті до 30 км, нижня — у літосфері, на глибині до 4–5 км від поверхні Землі.
5. Прийом «Картографічний практикум» Використовуючи карту «Природні зони світу», перелічіть природні зони світу від екватора до полюсів.
 Висновок . Поширення рослин і тварин на суходолі і у Світовому океані залежить від клімату. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Виберіть правильну відповідь ( усно)
 1.Найбільша кількість живих організмів на Землі знаходяться: а) у глибинах океану; б) у верхніх шарах атмосфери; в) у місцях стикання всіх зовнішніх оболонок Землі; г) у горах 2.Нерівномірність розподілу живих організмів на земній поверхні пояснюється: а) різними кліматичними умовами; а) різними кліматичними умовами; б) нерівностями розподілу опадів; в) різним складом гірських порід земної кулі; г) нерівномірністю розподілу тепла.
 3.Цілком заселена живими організмами від верхньої до нижньої межі: а) атмосфера; біосфера; в)гідросфера; г)мантія.
 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 1. Опрацювати текст  підручника§ 54. 2.Намалювати малюнок улюбленої рослини і тварини своєї місцевості. 3. Дати відповідь на запитання: Як пристосувалися рослини і тварини нашого краю до навколишнього середовища?

9 клас

Транспорт світу. Країни, що вирізняються високим рівнем розитку мережі залізниць й автомобільних шляхів.  Найбільші морські порти.Найбільші судноплавні річки світу. Найбільші аеропорти світу. Міжнародні транспортні коридори
1. Транспорт світу
У транспортному комплексі світу нині зайнято понад 100 млн осіб. Частка транспорту у світовому ВВП становить 8—9 %. Щороку у світі всіма видами транспорту перевозять понад 100 млрд т вантажів і більш ніж 1 трлн пасажирів. У структурі вантажообігу на морський транспорт припадає 62,1 %, на трубопровідний — 12,8 %, на залізничний — 12,1 %, на автомобільний — 10,3 %, на внутрішній водний — 2,7 %. У пасажирообігу на першому місці перебуває автомобільний транспорт (79,3 %), на другому — залізничний (10,2 %), на третьому — повітряний (10,0 %).
У перевезеннях вантажів і пасажирів у країнах світу на сьогодні беруть участь понад 1,1 млрд автомобілів, 220 тис. локомотивів, 40 тис. морських суден, 10 тис. рейсових літаків. Загальна кількість транспортних засобів щорічно зростає досить швидкими темпами. Сукупність транспортних засобів і шляхів сполучення утворює світову транспортну систему, у якій виокремлюють регіональні транспортні системи, що суттєво відрізняються ступенем свого розвитку, структурою вантажо- та пасажирообігу.
Найвищого рівня розвитку досягла регіональна транспортна система Північної Америки. На неї припадає близько 30 % загальної довжини світових шляхів сполучення. Північна Америка посідає перше місце за вантажообігом більшості видів транспорту. Регіональна транспортна система Західної Європи поступається системі Північної Америки за дальністю перевезень, проте перевершує її за густотою мережі та інтенсивністю руху.
Довжина залізничних і шосейних доріг до 1990-х рр. у регіонах Північної Америки та Європи стабілізувалася через досягнення повного задоволення потреб. У США й деяких європейських країнах останніми роками відбувається навіть деяке скорочення мережі залізниць унаслідок конкуренції з боку автомобільного транспорту.
Загалом відбувається не стільки кількісна, скільки якісна зміна транспортної мережі світу: зростає довжина електрифікованих залізниць, швидкісних автомагістралей, мережі трубопроводів великого діаметра (мал. 1).
Нині продовжують збільшуватися пропускна здатність транспортних шляхів, вантажопідйомність і швидкість руху транспортних засобів. Швидкісні потяги нині розвивають швидкість 200—300 км/ год (Франція, Японія, Велика Британія, Німеччина) (мал. 2). Значний вплив на перевезення вантажів сухопутними та водними видами транспорту мала контейнеризація — перевезення штучних вантажів у спеціальних ємностях (контейнерах).
Активно розвивається трубопровідний транспорт. Нині у світі довжина всіх трубопроводів становить понад 3,5 млн км. У стадії будівництва перебуває ще близько 50 тис. км трубопровідних мереж. Трубопроводи сьогодні проходять через території 120 держав світу. Найбільша довжина трубопровідної мережі на сьогодні існує в США (65 % від світової), Росії (8 %), Канаді (3 %).

Загальна довжина транспортної мережі світу (не враховуючи довжини морських шляхів) становить близько 35 млн км. На розвинені країни світу припадає 78 % загальної протяжності світової транспортної мережі, що складає близько 50 км/1000 км2 (у Західній Європі — 1600 км, Північній Америці — 400 км, Австралії —
200 км). У країнах, що розвиваються, цей показник становить у середньому близько 100 км/1000 км(в Африці — лише 70 км/1000 км2).




2. Країни з високим рівнем розвитку мережі залізниць та автомобільних шляхів

Загальна довжина залізниць світу нині становить приблизно 1,37 млн км. Найбільшу довжину залізниць мають країни з великою територією — США, Китай, Росія, Індія, Канада, Австралія, а також Німеччина, Аргентина, ПАР, Франція (див. таблицю 1). Близько 30 країн, що розвиваються, узагалі не мають залізниць. Найбільше таких країн на Близькому й Середньому Сході та в Західній Африці.
Таблиця 1
КРАЇНИ, ЩО МАЮТЬ НАЙБІЛЬШУ ДОВЖИНУ ЗАЛІЗНИЦЬ, тис. км

Сьогодні у світі налічується понад 1 млрд автомобілів, і щороку ця цифра збільшується. Близько 80 % їхньої кількості зосереджено в США, Японії та країнах Західної Європи. Понад 50 % жителів цих країн мають автомобілі. У країнах, що розвиваються, цей показник у середньому становить 1 %. Навіть у таких відносно розвинених країнах, як Мексика та Бразилія, зазначений показник не перевищує 6 %. У розрахунку на 1000 жителів найбільша кількість автомобілів припадає на Сан-Марино (1263), Монако (842), Ліхтенштейн (826), США (809), Ісландію (747).

Розташування світової автомобільної дорожньої мережі загалом нагадує розміщення мережі залізниць. За довжиною шляхів із твердим покриттям (у світі 64,3 млн км) і вантажообігом автомобільного транспорту перше місце у світі належить США (довжина шляхів — 6,6 млн км). Наступні місця за протяжністю автомобільних шляхів із твердим покриттям посідають Японія, Франція, Німеччина та інші розвинені країни.
Найменша забезпеченість автомобільними шляхами характерна для Африки (район Сахари), Південної Америки (Амазонія, Гвіанське нагір’я, частина Бразильського нагір’я), Азії (Західний Китай, Аравійський півострів), південної й східної частин Росії, Австралії (район Великої пустелі Вікторія).

3. Найбільші морські порти, їхній вплив на розміщення промисловості
Значну роль у забезпеченні міжнародного географічного поділу праці відіграє морський транспорт. Найбільша кількість морських торгових суден плаває під прапорами Панами, Ліберії, Маршалових Островів, Гонконгу та Сингапуру. Це пов’язано з тим, що в цих країнах легко зареєструвати судно, сплачуються низькі податки, занижені вимоги до технічного та екологічного стану суден. Реальними найбільшими власниками торговельних флотів є Греція та Японія, які контролюють майже 30 % світового тоннажу морських суден
(див. таблицю 2). За останні десять років тоннажність морського торгового транспорту у світі щорічно зростає приблизно на 4 %.
Таблиця 2
КРАЇНИ, ЯКИМ НАЛЕЖАЛО НАЙБІЛЬШЕ СУДЕН ЗА ТОННАЖНІСТЮ (2014 р.), млн т
Серед десятки найбільших морських портів світу вісім розміщені в Китаї: Нінбо — Чжошуань (мал. 3), Шанхай, Тяньцзинь, Гу-анчжоу, Циндао, Таншань, Далянь, Інкоу; також сюди входять Син-гапур та Роттердам (Нідерланди). Основну частину міжнародних морських вантажопотоків, які здійснюються через великі морські порти, становлять масові наливні, насипні та навалочні вантажі: нафта, нафтопродукти, залізна руда, кам’яне вугілля, зерно. До інших вантажів морських перевезень входять готова промислова продукція, напівфабрикати, продовольство.
Завдяки своїм перевагам у можливостях здійснювати міжнародні перевезення портові міста стали центрами розвитку промислових виробництв, які працюють на привізній сировині, або тих, кінцева продукція яких орієнтована на експорт.

4. Найбільші судноплавні річки світу
Загальна протяжність шляхів для внутрішнього водного транспорту (на річках, озерах, каналах) у світі перевищує 670 тис. км. Рівень його розвитку багато в чому залежить від наявності повноводних річок, а також від стану та структури національної економіки держави. За розвитком внутрішнього водного транспорту серед країн світу особливо виділяються США (найбільші судноплавні річки — Міссісіпі, Міссурі, Гудзон), Китай (Хуанхе, Янцзи), Росія (Волга, Єнісей, Лена), Німеччина (Рейн), Канада (Святого Лаврентія, Маккензі), Нідерланди (Маас, Рейн), Франція (Луара, Сена).
У таких країнах, як Японія, Куба, Монголія, внутрішній водний транспорт практично відсутній з огляду на природні умови. З іншого боку, у багатьох країнах, що розвиваються, незважаючи на сприятливі природні умови, внутрішній водний транспорт поширений недостатньо. Перевезення вантажів і пасажирів тут здійснюють зазвичай невеликі судна.
Усього у світі налічується близько 200 річок, якими здійснюються міжнародні перевезення (Дунай, Рейн, Амазонка, Замбезі, Ніл, Конго та ін.). Десята частина внутрішніх водних шляхів світу припадає на поліпшені людиною ділянки. Це річки зі шлюзами (мал. 4), а також канали та каналізовані річки.

5. Найбільші аеропорти світу
У наші дні густа мережа регулярних авіаційних маршрутів оперезала всю земну кулю. Найбільші аеропорти світу — Міжнародний аеропорт імені Гартсфілд-Джексона (Атланта) (мал. 5), пропускна здатність якого становить 95 млн пасажирів за рік, а також Столичний міжнародний аеропорт (Пекін), аеропорти Хітроу (Лондон), О’Хара (Чикаго), Шарль-де-Голль (Париж), Міжнародний аеропорт Токіо, Міжнародний аеропорт Лос-Анджелеса, Міжнародний аеропорт Даллас/Форт-Уерт (штат Техас).
За оцінками спеціалістів, Україна має найвищий у Європі транспортний транзитний рейтинг —
3,11 бала. У сусідній Польщі цей показник становить лише 2,72 бала. Вигідне географічне положення України робить нашу країну потенційно привабливою для залучення в систему міжнародних транспортних коридорів. Однак потенційні можливості використовуються на сьогодні лише на 70 %. МТК, які проходять територією України, поки що не відповідають міжнародним вимогам.

6. Міжнародні транспортні коридори
Однією з передумов формування транспортних коридорів була існуюча Транс’європейська транспортна мережа в рамках ЄС. Формування МТК було викликано швидким зростанням міждержавних економічних і культурних зв’язків. Основні функції сучасних транспортних коридорів — доставка вантажів найкоротшим шляхом, максимально швидко й відносно дешево.
Особливо важливу роль у системі транспортних коридорів відіграє розвиток інформаційної інфраструктури. Вона отримує й передає інформацію про наявність вантажу, потреби в транспортних засобах, дозволяє контролювати строки проходження вантажів та їх збереженість. Таким чином, перевезення вантажів між різними країнами все більше перетворюється на єдиний технологічний процес.
1. Якими є значення й місце транспорту та основних його видів у світовому господарстві? 2. Чим утворена сучасна світова транспортна система? Які регіональні транспортні системи набули найбільшого розвитку? 3. Які зміни відбуваються у світовому транспорті під впливом НТР? 4. Які країни світу вирізняються високим рівнем розвитку мережі залізниць та автомобільних шляхів? 5. Назвіть найбільші морські порти та охарактеризуйте їхній вплив на розміщення промисловості. 6. Якими є основні риси розвитку внутрішнього водного транспорту світу? Назвіть найбільші судноплавні річки світу. 7. Назвіть найбільші аеропорти світу. 8. Що таке міжнародні транспортні коридори та із чим пов'язаний їх розвиток?
1. За картою атласу охарактеризуйте забезпеченість країн Європи легковими автомобілями. 2. За картою атласу випишіть назви трьох найбільших за вантажообігом портів кожного з макрорегіонів світу. 3. Позначте на контурній карті МТК, що пролягають територією України, а також держави, якими вони проходять
Домашнє завдання Опрацювати §36

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Географія, 15 травня, 8 клас

1 клас, 20 травня